Likheter, överallt likheter

Hemma, i Borlänges vackraste stadsdel Kvarnsveden, fanns när jag växte upp en kille som stack ut på en del olika sätt. För det första uttalade han "hördudu" som "höruduu", med ett ganska frågande uttal, ty han var från samma landskap som Bengt Alsterlind, Pölsa, Janson och andra kändisar. Detta gjorde han i en landsdel där kutymen lyder "hölödu", med ett tjockt l och ett u som gränsar till ett o.

Det andra sättet han stack ut på var att han var mycket fränare än alla oss andra. Han gymmade, rökte och visste precis vad man hade tjejer till fast han bara elva år gammal.

Eftersom våra vägar korsades ett par gånger i min ungdom tänkte jag, när jag förvånad såg honom vid vattenhålet nu ikväll, att jag skulle säga hej. Jag var aldrig något fan av honom i yngre år, men det är sällan man träffar ens mycket avlägsna bekanta här. I sista sekunden hejdade jag mig när jag märkte att han sa "höledue..." - fortfarande tjockt l, men med ett missbruk av e:n och ett aningen korkat och svävande läte - när han menade "hördudu". Alltså var han inföding här i Peking, och bara en kopia av killen jag trodde det var.

Lika-som-bär-trenden fortsatte sen snart sagt hela kvällen. Till exempel kan jag berätta att Djurgårdens assisterande tränare är mycket lik skådespelaren Leland Orser, som dykt upp som biroll i mängder av serier men är mest känd för en odödlig citatklassiker från Se7en:

"A-and I fu-fu-fu-fucked her!"

Dessutom är Djurgårdsspelaren Patrick Amoah sjukt lik Chelseas Ashley Cole. Ett tag där trodde jag att DIF gjort en megavärvning utan min vetskap. Så var dock icke fallet, snarare tvärtom.

Kommentarer
Postat av: Karlsson

Det där fick mig osökt att tänka på Bäcken, men när det sedan bedagades att han verkat vara en Pekingbo sedan länge ångrade jag mig.
Jag har, för allt smör i småland, svårt att tro att han skulle ta sig till en sådan dialekt...

2007-08-16 @ 23:43:02
Postat av: Staffan

Javisst är det Bäcken som fått stå som grund för dalmålsuttalet. Och han skulle hellre bliva nykterist än lägga sig till med östgötska.

2007-08-17 @ 08:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback