Onkel Tommy

Jag ser en gammal förvirrad farbror i tv-soffan. Han pratar om vad han tror är dagsaktuell sport. Istället är det enda han diskuterar hur annorlunda allt är jämfört med svunna tider. Pengarna i fotbollen var minsann inte så stora förr, förr gick det allt inte att tröttna på fotboll och så vidare.

Jag minns att Tommy Engstrand, som farbrorn heter, i början av nittiotalet kommenterade hockey-VM på trean. Och när Sverige 1992 tog guld i Prag var det han som ömsom viskade, ömsom vrålade fram det avgörande 5-2-målet av Arto Blomsten. Sådana uppdrag fullgjorde han överhuvudtaget med den äran, så vitt jag minns.

Men de uppdrag när han, i tv-soffan, sitter och diskuterar med till exempel den mycket vettige Johan Esk på DN, de skiner ingen ära över. Han tillför ingenting i diskussionerna, har ingen koll på någonting, pratar om helt andra saker än de övriga och ger ett allmänt förvirrat intryck. Kanske skulle han passa bättre i den superba engelska serien Griniga gubbar, där massor av kändisar som blivit lite till åren diskuterar jobbiga moderna fenomen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är mycket sport nu... ;)

Postat av: Staffan

Ja, det kanske är det. Ska försöka blanda mer, jag lovar.

2007-08-14 @ 11:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback