Play it, Sam

I efterdyningarna av det förra inlägget blev började jag fundera kring tidernas tio bästa album, alla kategorier. Ni vet, såna där album man kan lyssna på om och om och om igen och vare sig tröttna eller hoppa över någon låt. Sen beslutade jag mig för att sammanställa en lista.

Det är lite snabbt övertänkt, men jag tror ändå inte jag skulle behöva ändra särskilt mycket i efterhand. Kanske bör det påpekas att samlingsalbum, sommarmixskivor och andra lysande album inte räknas med. Men här är iallafall, enligt min mening och nuvarande sinnesstämning, de bästa albumen någonsin:

1. Oasis - (What's the story) Morning glory
2. Simon & Garfunkel - Bridge over troubled water
3. Bruce Springsteen - The Rising
4. Red Hot Chili Peppers - Californiacation
5. The Beatles - Revolver
6. The Manic Street Preachers - This is my truth tell me yours
7. Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan
8. Foo Fighters - The colour and the shape
9. Kula Shaker - Peasants, pigs & astronauts
10. Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia

Dessa dansar på strecket, kanske klarar de cutten nästa gång: Coldplay - Parachutes, Jamie T - Panic prevention, The Verve - Urban hymns och Mando Diao - Ode to Ochrasy.

Synpunkter mottages tacksamt.

Kommentarer
Postat av: Hagge

Jag tipsar härmed om en skiva, som jag själv förmodligen skulle ha med på en liknande lista:
Lou Reed - Transformer
Jag har väl säkert tvingat på dig den nån gång hemma hos mig..

2007-08-09 @ 17:00:05
Postat av: Hanna

Ganska bra lista. Däremot tycker jag att Live och Throwing copper förtjänar en plats på listan. En helt solid skiva! Kanske är Alanis Jagged litle pill...

Postat av: Bogey

The Rising? Får en gammal gubbe komma med ett påpekande? Det finns bra mycket bättre Springsteenalbum att välja på. The River, Badlands eller varför inte genombrottsalbumet Born to run som f ö finns i jubileumsutgåva.
Min Dylanfavorit är Blonde on Blonde.
Bridge over troubled Water är en otroligt stark samling låtar. Jag tror inte det finns något album jag hört som är så välstämt. Inte en svacka.

2007-08-09 @ 21:59:24
URL: http://www.bogeywatch.blogspot.com/
Postat av: Staffan

Hagge: "Transformer" - och Lou Reed överhuvudtaget - är riktigt bra. Men den orkar inte hela vägen fram.
Hanna: Live tycker jag blir lite tjatigt i ett helt album, Throwing Copper har jag aldrig hört och Alanis är inte alls en dum kandidat.
Bogey: Gubbar är lika välkomna som alla andra, men jag tycker att "The Rising" håller bäst nivå rakt igenom av nämnda album. Vad gäller Dylan stod det mellan "Blonde on Blonde" och "The Freewheelin'". Kul att höra att vi iallafall är ense om Simon & Garfunkel.

2007-08-10 @ 08:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback