Rutinerad nykomling i listan

Varje gång han hört av sig på den här sidan har han haft en gott ord eller råd att komma med. Och läser man hans blogg hittar man många fina tips på såväl resmål som mat, dryck, musik och andra nyttigheter. Att skrivandet är av yppersta klass skadar inte det minsta. Nu slänger jag in Bogey i listan här till höger, men för att ni säkert ska hitta dit kan ni få en länk här också.

Det här betyder dock inte början på en fin vänskap med alla Bogarts filmer. Den så kallade adaptionen av Hemingways Att ha och inte ha är till exempel ren slakt på en lysande bok. Men vi - jag och Bogarts filmer alltså - kommer alltid att ha Casablanca.

Kommentarer
Postat av: Bogey

Jag bugar och tackar, och undrar i nästa andetag hur jag skall kunna leva upp till sådana lovord.
Filmen Att ha och inte ha hör väl inte till Bogarts bästa. Jag har inte läst boken så jag kan inte jämföra. Filmen är dock intressant för att det var den första av fyra där Bogart spelade mot Lauren Bacall. Det var under inspelningen de träffades och ljuv musik uppstod. Film nr 2 med paret, The Big Sleep, är bättre. Det är Raymond Chandlers bok med samma namn som är förlaga för filmen. En klassisk gangsterbogart.

Postat av: Staffan

För all del, jag tvivlar inte på att lovorden levs upp till.
Ja, och det är väl möjligen det enda som är bra i filmen; att det känns ganska äkta mellan Bacall och Bogart. The Big Sleep har jag faktiskt inte sett, men det låter ju som något värt att se.

2007-08-29 @ 09:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback