En viss summering

Denna sida fyller ganska snart ett år. Mitt första riktiga inlägg var en lista över vad som var värt att listas under 2006. Då påstod jag att listan inte kom sig av att jag är mainstream, bara väldigt lättpåverkad. Vad jag ska skylla på denna gång har jag ingen aning om, men jag har lik förbannat gjort en lista igen.

Så, read it and weep, här är 2007 års...

... skådespelarinsats: Det stod mellan Ernst Kirchsteigers försök att vara intresserad av auktion, Milan-Didas döende svan i Skottland och, från American Gangster, Ruby Dee som Mama Lucas. Och vinnaren blev fru Dee. Hon var helt enkelt outstanding i den lilla men ack så viktiga rollen. Förhoppningsvis lärde hon Denzel ett och annat också.

... konstigaste månad: Mars. Här vändes världen ett par varv. Till det bättre, visade det sig till slut.

... mest oväntade kändismöte: Kristin Caspersen i en backe i Åre. Jag menar, vem förväntar sig att man ska möta en nyhetsmorgonvärdinna när man försöker ge en kämpande barnvagnsskjutare en hjälpande hand?

... klockrenaste film (jo, jag bränner av den redan nu): Children of Men. Har faktiskt allt. Punkt.

... märkligaste match: Det är lite för lätt att säga den där skandalhistorien i Köpenhamn, egentligen, men jag kan inte låta bli.

... jobbigaste huvudstad: Det spelar ingen roll att trafiken är huvudlös eller att tuk-tukförarna är galna eller att försäljarna inte ger sig eller man ser smogtaket på flera mil. Phnom Penh och Bangkok klarar ändå inte förstaplatsen. Och jag klarar inte Stockholm. Sorry, men så är det.

... tråkigaste besked: Att man inte fick vara kvar i Sälen.

... gladaste besked: Att man åkte mot öppna armar i Norrköping.

... skönaste fotbollsdag: Samma dag som skandalhistorien, faktiskt. Redan vid lunch började uppladdningen, med trevligt sällskap, förtäring och tittande på VM-krönikan från -94. Sedan tog vi oss ut i en park och spelade själva ett par timmar. Tillbaka in, lite mer mat, och sedan den där sanslösa inledningen på matchen. Ujejuj.

... mest läsvärda bok: Tja, vad ska man säga? Av de som kommit i år är det väl egentligen bara Luftslottet som sprängdes som helt levde upp till förväntningarna. Lehane, Iggulden och andra favoriter i all ära, men Larsson klår dem alla. Faktum är att en annan svensk bok nog är närmast, och det är Vi som aldrig sa hora.

... snyggaste hockeymål: Kom sent, men som det kom. Robin Figren i U20-VM, förstås.

... bästa skiva: Panic Prevention. Det tog ett tag innan jag klev in på Norrköpings enda (enda!) skivaffär och köpte Jamie T:s briljanta album, men det var väntan värt. God damned, så bra det är. Bara att det står sig i konkurrens med Never seen the light of day (Mando Diao), Love will turn you around (Timo Räisänen) och Susanne Sundførs självbetitlade debutplatta - som alla tre är enorma album, skaffa dem - är ett betyg i monsterklassen. Favoritspåret heter "Back in the game".

... mest överskattade: Heroes. Vad är grejen?

... vackraste låt på svenska: "Om du lämnade mig nu".

... vackraste låt på engelska: "Ochrasy". Det spelar ingen roll att den är från 2006, den kommer att vara med på en sån här lista tills något blir vackrare. Och det blir det inte. Närmast i år är nog "Release me" med Oh Laura.

... filmcitat: "We have a great life here in Alaska, and we're never going back to America again!" Homer är verkligen Mannen.

...finaste hotell: För många på för kort tid, kan inte skilja dem åt. Men det lutar åt ett i Siem Reap. Eller Ängelholm. Eller Stockholm.

... mest gåshudsframkallande konsert: Här var det några om budet. Dylan i Globen var ju gåshud bara för att det var Dylan. Och så funkar det för många av spelningarna på Peace & Love också. Men bäst var ändå (och det här trodde jag aldrig att jag skulle säga) The Ark. Jävlaranamma ett sånt ös. Kryddat med Trumslagarpojkens inhopp.

... citat från verkliga livet: "De finns så mycke bouvar å bandeiter nuoförteiden" - sagt av äldre man, halvt riktat mot undertecknad en mörk kväll i Norrköping.

Det var, som de säger, det. Nu ska jag och fröken Ahl njuta av den lugnaste nyårsaftonen i mannaminne. And boy, do we like it. Gott nytt år till er alla, och till alla en god kväll. Som Rocco i Boondock Saints skulle sagt:

"Catch you on the flip side."

Kommentarer
Postat av: Mr Spoon

Gott nytt år på er, tusen tack för vinet! Kommer att passa ypperligt till inflyttningsmiddagen någon gång i framtiden. Ha en fin kväll!

2007-12-31 @ 19:44:32
Postat av: Ulrika

Hej! Hoppas du haft en bra jul och nyårshelg! I Ånge har vi haft magsjuka och varit förkylda men nu har vi hämtat oss! Ses på måndag!
//Ulrika

Postat av: Staffan

Mr Spoon: I aim to please.

Ulrika: Jag hörde genom djungeltrumman att så var fallet. Skönt att höra att ni mår bättre! Ses på måndag, som sagt.

2008-01-02 @ 22:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback