Det bara hände

Gick jag alltså och skaffade en blogg till slut. Har funderat på det länge, Mr Spoon har tryckt på, andra också. Men det var ändå min husgud och förebild herr Halvarsson som såg till att det blev av. Klart du ska ha en blogg sa han. Och vem är jag att säga emot?

 


Eftersom jag får magsår, krupp och små utslag av presentationer av typen ”jag är en kille på 23 vårar…” så tänkte jag att en lista över vad jag reagerade på förra året skulle få ge en bild av vem jag är. Jag lovar att nästa inlägg inte blir lika långt.


 

Och nej, jag är inte mainstream. Bara väldigt lättpåverkad. Därför denna lista.


 

2006 års…


 

… sämsta film:

Pulse. Överdrivet, platt, förutsägbart och alldeles bedrövligt. Jag blev faktiskt förbannad, så dålig var den.


 

… skönaste OS-semifinal:

Hockeydamerna. Synd bara på Chris Härenstams överdrivna avslutande kommentarer. Men det var en riktigt rolig straffläggning.


 

… bästa bok (läst i år alltså):

Episkt dubbelspel, Bo G Jansson. There’s no one like Bo G. Skönlitterärt är det Patient 67 av Dennis Lehane, Doktor Glas av Hjalmar Söderberg eller Roms Portar av Conn Iggulden. 



… bästa spelning:

Timo Räisänens på Peace & Love. Har aldrig varit nåt fan tidigare, men nu är man fast. Hade hoppats på att Red Hots spelning i Globen skulle hamna här, men icke. Trötta surfare på scen är inte kul.


 

… roligaste hockeymål:

Damerna igen. Det enda målet de gjorde i OS-finalen var ju hysteriskt roligt, och dessutom snyggt i slutändan. Två frågor: När får vi se herrarna göra repris? Och varför var inte det målet med på OS-krönikan? Skandal.


 

… bästa skivköp:

Mandos Ode to ochrasy. Fastnade direkt, och växer hela tiden. Titelspåret är de kraftigaste ryggradsrysningar jag fått av en skiva någonsin. Och You don’t understand me är helt fantastisk. Jag skulle kunna rada upp hela skivan, men nöjer mig så. Sockertopparnas andra skiva är också helt underbar, och det är Red Hots Stadium Arcadium också. Bra skivår, helt enkelt.


 

... jobbigaste resa:

100 mil i bil med överlastat släp, två katter och sjukt jävla många vägarbeten. Luleå-Örebro; en resa väl värd att låta bli.


 

… skönaste OS-final:

Hockey är ju tv-sporten numero uno, men den gamle skidgnidaren i mig var alldeles till sig när Lind och Fredriksson tog sprintstafettguldet. Å andra sidan var jag helt galen under curlingfinalen också. Men jag tar lättare in en sport som jag förstår och dessutom själv kan utöva (kan inte åka skridskor och fattar inte hur man skruvar en stenklump).



 … bästa film:
Me and you and everyone we know. Helt underbar, enda konkurrenten är Walk the line. Cash har aldrig varit hetare, inte Phoenix heller. Men det var ett tunt år, åtminstone för egen del. Såg bara en enda femma förutom de här i år, Oldboy. Som är ännu bättre, men för gammal för att kvala in. 



… i särklass härligaste telefonsamtal:

Det som sa att jag fick jobb i Sälen. Att flyta på moln fick en helt ny innebörd.


 

… i särklass härligaste e-mail:

Det som sa att jag fick VG på min C-uppsats. Att flyta på moln fick en helt ny innebörd.


 

… i särklass härligaste dag:

Den då jag fick årets i särklass härligaste telefonsamtal och e-mail. Att flyta på moln fick en helt ny innebörd.


 

… roligaste fotbollsmatch:

Blev aldrig av. För det skulle ha varit Uniteds Champions Leaguefinal, Amsbergs avgörande kval till femman eller Sveriges VM-final. Men det bidde ingenting med nånting. Måste jag välja nåt blir det ändå Sverige-England i VM. Båda mina favoritlag, storbilds-tv, många mål, spännande och min lookalike Linderoth var överlägset bäst på plan.


 

… tråkigaste fotbollsmatch:

Ta fram ett spelschema för italienska Serie A, blunda och peka. Gäääsp.


 

… jobbigaste dag:

15:e februari. Då gick de in i knät, jag mådde dåligt av narkosen och skämde ut mig inför såväl läkare som sköterskor.


 

… tydligaste ”Varför-gick-jag-på-bio?”-film:

Pirates of the Caribbean 2. Kan vara de sämsta 100 spänn jag nånsin spenderat. Skulle varit Mr & Mrs Smith om det inte varit för att Mr Spoon fixade halva priset på den. 50 spänn var den värd. Inte ett öre mer.


 

… bästa tv-serie:

Family Guy. Alltid Family Guy. Alternativt Grey’s Anatomy eller Entourage.


 

… mest överraskande favoritskribent:

Ronnie Sandahl på Aftonbladet. Faktiskt.


 

… favoritcitat från filmens värld:

”Ordinary life is pretty complex stuff.” American Splendor bör ses av alla som inte sett den, och ses om av alla som sett den.


 … tack för lång och trogen tjänst:
Shadowfaxe, a.k.a. min gamla kära Renault 19. Vit som snö, kom när man visslade på den, startade alltid. Men finns inte längre.

Kommentarer
Postat av: Mrs.........Spoon?

Du glömde; Årets raggningsreplik: "Ikväll ska vi ha popcorn och korv, och det är du som är korven"

Don´t forget it!

Årets tillkännagivande: Du är för snäll ;)

Årets förkortning: LOTR

2007-01-04 @ 12:23:31
Postat av: The NYC-hotel

Där ser man, du har accepterat faktumet. Eller minns jag fel, att du avskydde kommentaren om att du var lik Linderoth? =)
//Manager of New York hotels

2007-01-29 @ 23:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback