Magkänslor

För några år sedan gick jag, i sällskap av bland andra Mr Spoon, en kurs i filmkritik på soon-to-be-university of Mordor. Där tittades det på film i långa banor, och skrevs sedan om dessa i inte fullt lika långa banor. Lektionstillfällena var upplagda så att en föreläsning eller ett seminarium följdes av en film. Framemot slutet av filmen var det sedvanligt att det började kurra i magar runt om i lokalen, eftersom det då hade gått ett tag sedan senaste intag (förtäring var och är strängt förbjuden i den biosalongen).

Så när jag och Mr Spoon - mest på skoj men med en gnutta allvar - bestämde oss för att starta någon sorts frilansande filmkritikbyrå var namnet givet. Thy name shall be Magkurr Ltd, sa vi. Sen hände absolut noll och intet med det hela. Förrän Mr Spoon plötsligt började använda magkurren i sina små recensioner på sin dagrömmaranteckningssida. Och därigenom satte lite press på en annan.

Anledningen till att jag nu berättar detta är att det kan hända att det dyker upp magkurr inom kort även på denna bekännelsesida. Detta då jag denna helg inträder i ett tillstånd av gräsänkling i en stad där snart sagt inte känner en själ. Alltså är det ingen vild gissning att en eller annan rulle knäcks under eftermiddag, afton och/eller natt.

När dessa magkurr sedan dyker upp ska ingen förvånas över eventuella matreferenser i hobbyrecensionerna. Mr Spoon har ofta påpekat min förkärlek för sådana, och även om han gjort det i aningen beska ordalag har jag brytt mig väldigt lite om det. Dessutom har jag idag fått bekräftat att mat med fördel används i texter. Lasse Åberg himself pratade i tv om hur nåt så centralt som föda förstås är perfekta referenspunkter när man vill skapa en poäng. Att Lasse Åberg kan sitt textförfattande råder det enligt mig ingen tvekan om. Så jag kör på hans linje. Om jag känner för det. Det kan också bli helt matfritt. Den som lever får se.

För att ordentligt inspireras under filmtittandet intar jag iallafall det godaste av det enklaste. Smörgåsar med Gustafskorv skall sköljas ner med Urquell och Leffe. Så nu är bara frågan:

Är det kväll snart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback