Blandade känslor i bokhandeln

Och varför, varför, varför har ingen berättat för mig att Dennis Lehanes Sacred har kommit ut på svenska? Som jag gör på de flesta nya platser jag besöker, botaniserade jag en sväng på bokhandeln. Och där, nästan direkt, såg jag en text på en bokrygg som löd Ingenting är heligt. Efter ett par millisekunder lade märke till att det även stod Lehane. Gissa vad jag ska köpa imorgon?

I samma bokaffär hittade jag en pocket med titeln Pol Pots leende. Detta skar direkt genom hjärtat på mig, för jag såg nämligen vad detta leende dolde för bara ett par veckor sen. Utanför Phnom Penh finns ett av de största och mest kända av de så kallade Killing Fields. Att besöka platsen är att vandra genom en intill bristningsgränsen ångestfylld historia. Det gör ont att vara där, men det är ändå något jag inte ångrar att jag besökt, ty det är något som aldrig får glömmas.

Det värsta med Phnom Penh var ändå att sedan besöka tortyrfängelset. Där sitter bilder på folk som idag bara är ett minne, och som när bilden togs inte hade en aning om vad som väntade dem. Bilderna på små barn som till och med ler in i kameran kommer jag förmodligen aldrig att glömma.

Jag vet inte än om jag kommer orka läsa boken. Förmodligen skulle jag att bryta ihop av ilska, sorg, hopplöshet och/eller enorm ofattbarhet innan jag var klar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback