Inspirationskällan Borlänge

Med ett hett jobb inkommet kände jag mig taggad till tusen, men lite tom på idéer. Räddaren i nöden blev helt otippad. Jag fick syn på en skiva med en av Borlänges största stoltheter - Jussi Björling - som fröken Ahl (med hjälp av en viss ex-granne) försett mig med.

Och tamejfan om det inte funkade. Knappt hade första sången klingat ut förrän jag hade en packe förslag. Och då ska ni veta att det handlar om stycken på ungefär två minuter, så snabbt marscherat var det också. Som allra bäst gick det dock under "Nessun dorma". Den är magnifik ända in i sista strofen.

Händelsen fick mig att tänka på att hemstaden ofta kommer till min räddning. En gång hade jag tvärstopp i skallen en timme före deadline, tog ett break och läste valda delar av Per Bjurmans samlade nätkrönikor. Sen gick det som en dans. Om Bjurman och Björling i övrigt har något gemensamt, och i så fall vad, har jag ingen aning om. Hur som helst står annars också hjärnhjälpmedel att finna i Där Ol' Man River gör en krök eller på Mandos och Sockertopparnas skivor.

Bara så ni vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback