"I used up all my English"

Har funderat ett slag eller två på vad en ny lista skulle kunna handla om. När jag sen kom på en i mitt tycke bra idé, så funderade jag på hur den skulle se ut. Jag tror att jag funderat klart. Så här kommer de tio på nåt eller annat sätt skönaste karaktärerna som finns att se på film:

1. Guido Orefice (Roberto Benigni), Livet är underbart
2. Amélie Puolain (Audrey Tautou), Amelie från Montmartre
3. Alex de Large (Malcolm McDowell), A clockwork orange
4. The Bride/Beatrix Kiddo/Black Mamba (Uma Thurman), Kill Bill
5. Michel Poiccard/Lazslo Kovacs (Jean-Paul Belmondo), Till sista andetaget
6. Tyler Durden (Brad Pitt), Fight Club
7. Överstelöjtnant Frank Slade (Al Pacino), En kvinnas doft
8. Julius Winnfield (Samuel L. Jackson), Pulp Fiction
9. John Doe (Kevin Spacey), Se7en
10. Napoleon Dynamite (Jon Heder), Napoleon Dynamite

Utmanare finns förstås: Jack Sparrow (Johnny Depp), de allra flesta roller Kathy Bates spelar, Charles Bronsons Harmonica och David O'Haras galne irländare Stephen i Braveheart är bara några av dem.

Rubriken är stulen av segraren på listan, när denne tog emot sin andra Oscar för kvällen (för bäste skådespelare, han vann också för bästa utländska film) vid galan 1998.

Mothugg färväntas och mottages i vanlig ordning med öppna armar.

Kommentarer
Postat av: Karlsson

En karaktär saknar jag; Melvin Udall från "Livet från den ljusa sidan".
En av Nicholsons bästa roller, månne?

2007-09-11 @ 23:10:39
Postat av: Staffan

Udall är en lysande kandidat. Tveklöst en av Nicholsons bästa roller tillsammans med "Gökboet", vilken jag länge övervägde. Kanske sak det till en revidering av listan. Vi får se.

2007-09-12 @ 09:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback