Vad som händer och fötter

En helg med Film-Tobbe utan film. Låter helt befängt, men det var nära att det blev så. I vägen stod kortspel, strömpromenader, en X-box och den enastående matchen i lördags. Som tur var (för filmstatistiken) visades Den Siste Scouten efter fotbollen. Så det blev iallafall en film till slut, även om meningarna om den går isär. Min vapendragare ansåg den vara god underhållning medan jag hade svårt att hitta någon poäng (fröken Ahl somnade, och visade väl därmed vad hon tyckte). Men sällskapet var ju det viktiga.

Under promenaderna då staden visades upp för den nye Gävlebon såg vi ett fenomen som jag trodde dött ut. Jag minns att när den nya världsomvändande uppfinningen handsfree kom så såg man många som ändå gick och höll i sin mikrofon, för att få den närmare kakhålet. Men på senare tid har folk insett hur en sådan manick ska användas. trodde jag. Helgen bjöd på ett antal individer som lik förbaskat gick med handen invid munnen. Vad praktiskt med handsfree, så man får båda händerna fria att hålla i mikrofonen, liksom.

Annars börjar ju VM i Kina idag. Men jag må då säga att det skiljer sig ganska väsentligt i införreportagen jämfört med hur det är när herrarna har sina. Inslaget på SVT när en nigerianska, med förnamnet Perpetua och efternamnet jag inte törs stava, skickade en glad hälsning till sin lagkamrat Hanna Marklund till exempel. Som jämförelse gjordes det ett reportage inför herr-VM 2002, då Fredrik Ljungberg hamnade i samma grupp som lagkamraterna Sol Campbell (England) och Nwakwu Kanu (Nigeria). Dessa båda lovade att Ljungberg minst sagt skulle få äta gräs (vilket i och för sig skulle vara en ganska ovågad gissning) och berättade att de knappt snackade med varandra innan VM. Det är skillnad på olika, minsann.

En annan skillnad är att kvinnliga fotbollsspelare tydligen måste få förklarat för sig vad det är de sysslar med när de intervjuas. Och det är klart, de tränar ju bara sex gånger i veckan varje vecka året om, inte vet de väl riktigt vad en fast situation är då?

Kommentarer
Postat av: Hagge

Jag får inte ihop: "...de tränar ju bara sex gånger i veckan varje dag året om,.." Hur ofta tränar de egentligen?

2007-09-10 @ 16:53:54
Postat av: Staffan

Haha, det gick lite fort där. Ändras per omgående. Tack för korrekturet.

2007-09-10 @ 17:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback