Vad är väl en blogg?

En blogg äro icke en blogg, säger de, om blogginnehavaren ej behagar sköta bloggen enligt gällande bloggnormer. Dessa normer går ut på att hälla ur sig så mycket som möjligt under en dag - varje dag - oavsett om det finns någon som helst substans i vad som hälls.

Så, detta är inte en blogg. För blogginnehavaren vet inte lika ofta som förr vad, hur och varför det ska skrivas. Framförallt klämmer skon kring varet och huret. Varföret bryr jag mig inte i, jag har mina skäl när jag väl skriver.

De där andra punkterna har jag haft problem med förr, både här på icke-bloggen och i andra sammanhang. Till exempel när det skulle till att lämnas en krönika en gång. Jag vände mig till min mentor och husgud, Halvar, och berättade om min skrivkramp (som jag valde att kalla det). Om jag minns rätt så svarade han något i stil med: "Unge man, inte har du blivit drabbad av någon skrivkramp. Du har helt enkelt dragit på dig en helt vanlig prestationsångest." Jag tror att vi bara hade två olika ord för samma sak, men det var iallafall två sätt att se på saken.

Hur som helst, vad det minskande skrivandet än beror på kommer man kanske aldrig att kunna komma överens om vad den här sidan är för något. Men låt oss iallafall slå fast att det inte är en blogg, så får ni ta det för vad det är.

Och låt mig också slå fast att det är fascinerande hur mycket idéer om skrivande man får när man funderar på hur man ska skriva att man inte har idéer.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Börjar man väl skriva finns det ingen ändå. Oavsett vad det här är, så är det en plats med bra texter och tankar.

Postat av: Staffan

Tacket, bocket och bugandet. En masse.

2008-03-26 @ 09:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback