Orientalisk utredning

Då Mr Spoon ifrågasatte min rätt att använda "Peking" om Norrköping trots att jag inte riktigt visste varför det kallades för Peking tillsatte jag en utredning. Denna utredning bestod av jag och mig själv, gjordes för cirka en minut sedan och var klar på fem sekunder. Resultatet redovisas här, kopierat rakt av från Wikipedias kuriosa om Norrköping:

"Norrköping kallas ibland för 'Peking'. Detta efter att Sven Hedin en gång förklarat att 'Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping'."

Hädanefter hoppas jag alltså få kalla Norrköping för Peking, när jag så önskar, utan att få någon som helst skit för det. Och lita på att jag nu följer Spoons blogg slaviskt för att få reda på varför Örebro heter Örebro, vilken etymologisk  förklaring det finns bakom namnet Tarkovskij och varför i hela friden precis uttalas peschiis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback