42, någon?

Om jag inte minns fel är meningen med livet 42. Eller något liknande iallafall, jag har faktiskt inte läst Douglas Adams guide. Och inte heller - vilket är mer förvånande - sett filmen. Men eftersom jag omger mig med mer kultiverade, eller åtminstone mer belästa, människor har jag snappat upp att 42 is the magic number.

Och folk undrar givetvis vad i hela friden detta 42 ska symbolisera. Med tanke på hur vrickad guiden (och Douglas Adams) överhuvudtaget verkar vara så är mitt tips att 42 betyder: Inte ett smack. Det är givetvis att skjuta från höften, eller till och med fotknölarna, men det är icke desto mindre min tro att numret bara är en kul grej som poppat upp i skallen under skrivandets gång. Jag menar, det är väl lika troligt att Adams vet vad 42 står för som det är att Quentin Tarantino vet vad som finns i väskan i Pulp Fiction.

Däremot fyller jag gärna detta nummer med en betydelse utan att skämmas särskilt mycket. Och det första jag kommer att tänka på är att 42 är precis så många favoritfilmer man kan ha utan att bestämma sig för en enda.

Att bygga vidare på kopplingen Tarantino-Adams och säga att väskan i Pulp Fiction därför innehåller 42 filmer är dock lite långsökt. Tarantino är ju Tarantino.

Men visst är det nästan lika svårt att komma på meningen med livet som att säga "Det här är min älsklingsfilm" och vara stupsäker på att man verkligen menar det. Så är det iallafall för de flesta jag har pratat favoritfilmer med, och jag själv är inget undantag. Jag kan förmodligen komma på tio kandidater på lika många sekunder. Och ändå är det en så typisk fråga när man börjar lära känna någon; "Jaha, du kollar på film, vilken är bäst då?". Det är som att fråga Ulf Lundell om han kommer ihåg alla sina låttexter eller Robert Gustafsson om han vet hur han skrattar privat. Mission impossible var ordet, sa Bull.

Lik förbaskat försöker man ändå svara. Jag kommer ofta på mig med att slentrianmässigt hälla ur mig American Beauty. Och det är i och för sig inget större fel i det, Sam Mendes mästerverk är just ett mästerverk. Men är den bättre än Medan vi faller? Eller just Pulp Fiction? Eller När solen står som högst? Så där kan man fortsätta. Ändå är det bara översta toppen på isberget, jag skulle kunna rada upp minst... tja, trettioåtta till:

Forrest Gump, Happy Together, Reservoir Dogs, Fight Club, Á bout de souffle, Sagan om ringen, Amelie från Montmartre, Boondock Saints, Amores Perros, Trainspotting, Mannen utan minne, Me and you and everyone we know, Guds Stad, Scarface (den med Pacino), Oldboy, Schindler’s List, Nyckeln till frihet, M, Lost in translation, Once Upon a Time in the West, Hero, En långvarig förlovning, Garden State, Citizen Kane, Eternal sunshine of the Spotless Mind, Gökboet, Lock, Stock & Two Smoking Barrels, Metropolis, The Pianist, Svart katt, vit katt, Léon, En Rövarhistoria, Snatch, Gudfadern, Gudfadern II, Livet är underbart (den italienska), Se7en och Kill Bill vol. 2.


Allt som allt 42 stycken favoritfilmer, utan inbördes ordning, och alla har de sin egen oemotståndliga charm. Vilken som helst av dem kan jag vid vilket ögonblick under dygnet som helst bli abstinent sugen på att se.


Och jag har mage att kalla Douglas Adams för vrickad.


Kommentarer
Postat av: Film-Tobbe

Så har man ännu en bra sida med massor av tips på saker man kan skjuta upp tentaplugg med.

2007-01-18 @ 11:48:29
Postat av: Mr Spoon

Inte för att skryta men den här har man ju då signerad av allas våran hockeyhjälte Herr Esparagus. Annars kan jag meddela att jag idag fick en Godard i brevlådan - "Notre musique" - som ska inmundigas i helgen. PoK


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback