Liten parlör

Ibland dyker det upp namn som Film-Tobbe, Taallae, Grycksboexpressen/New Yorkexpressen, Trumslagarpojken och Mr Spoon i de här trakterna. Detta handlar först och främst om ett alldeles för ihärdigt läsande av St. Halvar, Kung Olsson och Bjurre, som alla skriver underbara alster och refererar till sin omgivning med fyndiga titlar och smeknamn. Monkey see, monkey do, som man säger åvör där. Sen vill man ju inte hänga ut folk heller.


Nu ska ni inte tro att jag sitter och krystar fram de här smeknamnen, de är inte en ren Sporre™ utan fabrikationer skapade i stundens hetta, allt som oftast. Film-Tobbe har fått sitt namn av sitt gedigna filmtittande, ofta i sällskap med undertecknad. Grycksboexpressen tog sig en gång en mindre genomtänkt repa till en förort till Mordor, kommentar överflödig. Nuförtiden förlägger han sina trippar, mer genomtänkta men med samma syfte, till New York, så en ändring verkar vara på sin plats.

Taallae är en överdriven latiniserad dalmålsvariant av ett smeknamn som är för gammalt för att jag ska ha en aning om när och hur det kom till. Mr Spoon och jag har enligt en felaktig uppfattning legat sked (in his dreams), och Trumslagarpojken är förstås såväl trumslagare som pojke.

Det finns andra som jag skulle kunna nämna, som Mr Frimmo, Janson eller Fossmo. Men anledningen till de smeknamnen har jag antingen inget att göra med eller en alldeles för tråkig förklaring till.


Kommentarer
Postat av: A

Jag funderade på om jag skulle lägga in en liten förklaring till Sparris(Staffan)... men som sagt... man vill ju inte hänga ut folk ;P (p.s En liten hint...det är kopplat till Mr.Spoon)

2007-01-29 @ 16:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback