Tvivlaren

Kan inte få en viss tanke ur skallen. Den föddes på Arbetsförmedlingen senast, och jag tror banne mig att den växer konstant. Det handlar om att min handläggare hällde ur sig en fråga, som i princip gick ut på om jag inte skulle ta och fundera på om det verkligen var det här med skrivande, och framförallt då copywritande, jag skulle syssla med. Hon menade på att det ju inte verkade vara jättelycka på sökfronten på sådana jobb, och kunde det verkligen bara bero på den benhårda konkurrensen?

Vad fan svarar man på en sån sak? Ja, det beror bara på kokurrensen, alla är jättekorkade som inte anställer mig, jag borde haft vartenda ett av de där jobben? Eller nej, det är klart att nog kanske jag är lite halvdålig, jag hade bara tur som höll mig kvar i Sälen efter projektanställningen, det hade ingenting med min skrivduglighet och snabbtänktehet att göra, egentligen passar jag nog bättre som slöjdlärare? Hur jag än svarar blir det, tycker jag, knasigt in absurdum.

Även om jag nånstans tycker att jag är rätt bra på det jag gör, får det en att verkligen tvivla på sig själv. Om det är Arbetsförmedlingens uppgift så har de verkligen lyckats. Jag tror mindre och mindre på det jag gör och det jag söker. Nu är jag inte dummare än att jag vet att jag långt ifrån är den första, enda eller sista som gör det (vare sig det gäller att tvivla på sig själv eller på mig). Men det är icke desto mindre jävligt jobbigt.

Kommentarer
Postat av: Mr Spoon

... Och det är därför det i folkmun kallas Arbetsförnedringen.

2007-06-05 @ 12:48:25
Postat av: Modern

Om du känner att detta är din grej - ge dig inte!! Du kommer så småningom om att få ett genombrott.
Men om du kan komplettera med marknadsföring i någon form t.ex. kommer du att ha större chanser i framtiden.

2007-06-05 @ 14:31:36
Postat av: Anonym

Håller med föregående talare! Det kanske är handledaren det är fel på...Hade hon skött sitt jobb så hade hon kanske kunnat ge dig ett och annat tips på vad du skulle kunna söka eller ge förslag på vad du kan komplettera med för att få göra det du vill, kan och är bra på!...istället för att komma med sådana där kommentarer....pyttsan! Du är för snäll Staffan...alldeles för snäll ;)

2007-06-05 @ 14:52:33
Postat av: Staffan

Spoon: Folkmun vet jag inte. Men konstigt är det.
Modern: Får väl försöka med det då.
A(nonym): Haha, takes one to know one.

2007-06-05 @ 18:32:32
Postat av: Mr Spoon

I linje med ditt moderskepp skulle jag ville passa på att säga att det finns MKV-anknutna kurser i Örebro med "Planerad kommunikation". Ska vara mycket mer praktiskt inriktade, kanske något för dig? (Lite) mer info finns på länken här ovan eller under eller var fan den nu hamlar.

Postat av: Syster C

Inte så konstigt, du var ju trots allt på AF. De är ganska rädda för att behöva anstränga sig och ev. JOBBA!!
Nej, stå på dig och låt ingen annan göra det.
Förvånande är iallafall att någon fick dig svarslös... har försökt i 24 år.
Kram på dej.

2007-06-06 @ 01:34:06
Postat av: Perra

Staffan jag håller med min sambo Syster C (som alltid vet du), Stå på dig, du är duktig, ambitiös och framförallt en skitbra Staffan!!! Du kommer att lyckas, det är jag helt övertygad om. Tålamod lär ju vara familjen Sporres mellannamn eller???

2007-06-06 @ 18:48:34
Postat av: Hanna

Det enda det här bekräftar är just att arbetsförmedlare är riktigt dåliga på vad de gör. Jag gillar det du skriver och du gillar att skriva. Det är bara att köra på, rätt var det är förstår någon att du är oumbärlig för dem - och då får du jobb. Det gäller att ha tålamod, även om det är sjukt svårt!

2007-06-06 @ 22:03:39
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Bogey

Jag har läst inlägget och kommentarerna ovan och kan inte låta bli att fundera. Naturligtvis skall du inte ge upp din ambition att arbeta med ditt skrivande. Men om det nu drar ut på tiden kan du inte medan du väntar på ett sådant arbete arbeta med något annat. Vidga ditt sökområde, det kanske är det AF vill.
Lundell och Plura jobbade på posten innan de slog igenom. Utöver inkomst ger ett arbete erfarenheter för livet oavsett vad man arbetar med.

2007-06-07 @ 06:04:41
Postat av: Modern

Tack Bogey - det är vad jag också hävdat med en dåres envishet. Det är alltid lättare att söka ett jobb från ett annat jobb - oavsett varifrån man söker. Men självklart ska man aldrig ge upp det man är bra på!

2007-06-07 @ 09:00:25
Postat av: Staffan

Spoon: Är det så att herrn försöker få mig till Örebro?
Syster C: Det är få förunnat.
Perra Nicholson: Nåja, det är kanske att ta i, det där med tålamodet.
Hanna: Ja, jo, det är ju så. Men ibland är det jobbigare, ibland lättare.
Bogey: Det roliga är ju att när jag sökte ett sånt jobb så var jag, så vitt jag kan förstå, överkvalificerad. Det känns ibland som att man ligger i ett mellanrum utan utväg.
Modern: Dåres var ordet. Men jag har aldrig sagt emot dig heller. Men vad ska jag söka, förutom det jag vill jobba med?

2007-06-07 @ 09:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback