Stort för svensk film

Glöm Arnfilmerna. Släpp tankarna om och på Lasse Hallström. Ska ni skänka Bergman en hyllning, låt det vara för att han var ett geni och inget annat. Alla dessa fenomen hamnar, internationellt sett, i skymundan av att Lukas Moodysson lyckats locka Gael García Bernal till sin nya film Mammut.

Bernal är ju kanske världens hetaste skådis just nu, och att han då gör en film med vår svenske riksgalning är helt ofattbart. Men det ska bli väldigt skoj att se, med tanke på att Bernal tyckte om att jobba med Michel Gondry (i The Science of Sleep - se den). Jag föreställer mig nämligen att Gondry och Moodysson har samma syn på skapandet. Så det här kan bli riktigt, riktigt bra.

Jag förväntar mig förstås mothugg, både av Bergmanivrare och de som kan sin Hallström. De sistnämnda hänvisar jag till hur han lyckades få Chocolat - med så lysande skådisar som Johnny Depp, Juliette Binoche, Alfred Molina och Judi Dench - till något ganska tråkigt och mediokert. Samma med Sjöfartsnytt. Till de förstnämnda säger jag ingenting, för de kan man ändå inte resonera med.

Precis när jag skrivit klart ovanstående stycke ser jag hörnet i vilket jag målat in mig och min egenhändigt beskjutna fot. Tänkte ju säga att Ciderhusreglerna är undantaget som bekräftar Hallströmregeln. Men så finns ju Gilbert Grape också. Och Mitt liv som hund blev erkänd internationellt.

Okej då, Moodyssons Bernalvärvning slår lika högt som Hallström, inte högre. Nu vill det fan till att han förvaltar chansen också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback