Titt som tätt vart tionde år

Kragtaga mig hit och kragtaga mig dit. Jag bloggar när, hur och var jag vill. Och på allmän begäran vill jag blogga nu.

Sportsidorna bjuder ingen vidare läsning i dessa tider. Det är tufft att vara leksing nu, det vill jag lova. Först stryk mot ett gäng Solna... bor. Och nu ikväll gick slaget om Siljan rent i sjön. Hujeda mig, jag befarar att den där Elitserien är och förblir en dröm allenast. Arbetsklädspengar eller ej.

Nä, bättre då att ägna sig åt kultur. De flesta av er vet redan att man ska se mäster Tarantinos senaste, och till er andra kan jag berätta: Man. Ska. Se. Mäster. Tarantinos. Senaste. Punkt. Och när man gör det kan man gott hålla ett extra öga på språkgeniet Christoph Waltz. Dra ända in i hela aftonsången så enorm han är. Och till er riktiga filmnördar (I'm looking for Gamleby här): har ni räknat alla flirtar med filmhistorien? Jag tappade räkningen.

Läser gör jag också. Inga nyheter för omvärlden, mest Peter James (Ett snyggt lik var bra, men inte lika bra som Levande begravd - och för övrigt är den engelska titeln mycket syggare på den försnämnda: Looking good dead), men just nu är det Roberto Savianos Gomorra. Med det språket i en dokumentärskrift hade det kunnat vara Kapuscinski, frid över hans minne, som skrivit. Ett gott betyg, det.

För övrigt: I Stockholm är jag inte född. I Stockholm har jag inte min familj. Och jag hittar nästan ingenstans. Men Stockholm har blivit varmt. (Detta är första och absolut sista gången Orup gästar denna sida, ens som vag referens.)

Dagens låt: "All along the watchtower" med, låt säga, U2. "There must be some way out of here"...

Kommentarer
Postat av: Modern

Jag närvarade ju vid slakten och upplevde det som att de båda lagen inte deltog i samma match. Fruktansvärt!!

Sedan fick jag ett tips från en kollega: se originalet från 70-talet! Dessutom ytterligare ett tips: en japansk film som heter Sex and fury och där Tarantino tagit mycket inspiration till Kill Bill.

2009-10-23 @ 08:32:36
Postat av: Modern

Originalet från 70-talet handlar alltså inte om Leksand (ljuva tider) utan om Tarantino.

2009-10-23 @ 08:34:17
Postat av: Staffan

Mja, mjo, jag har dock hört att originalet kanske låter sig bäst vara osett. Men vad gäller inspiration till Kill Bill har jag sett det mesta. Dock inte den svenska "Thriller - En grym film" som sägs vara största källan.

2009-10-23 @ 16:05:21
Postat av: Frida

Det var lite otippat med en Orup-referens... du har väl inte missat att han varit med i den fantastiska melodifestivalen :P



Men samtidigt så glädjer det mig, för var ska sleven va´om inte i grytan?

2009-10-25 @ 16:18:59
Postat av: Staffan

Som sagt, det lär inte bli fler. Och grytan är var sleven ska vara.

2009-10-26 @ 19:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback