Sommarkväll i Jämtland

Vet inte varför historien plötsligt återkommer i min hjärna. Men helt oförhappandes gör den det. Och då passar jag på att berätta den också.

Det är en sen, stekhet eftermiddag i slutet av augusti, nådens år 2003. Ett trettiotal svettiga, skitiga, trötta och allmänt slutkörda grabbar i kamouflagefärgade uniformer står i solnedgången någonstans intill Storsjöodjurets hemvist och lyssnar på ett befäls utvärdering av deras första uppsättning av ett fältläger.

Hon (befälet alltså) har kommit till punkten fälttoalett, och finner denna alldeles åt helvete för dålig. Den består ju bara av tre presenningsväggar och Kronans papplådelatrin. "Dörren" är bara ett gapande hål ut mot sjön och skogen bortom den.

"Vad fan är ni för djur", skriker befälet, "som inte vill stänga om er när ni går på muggen?" En av de svettiga, skitiga, trötta pojkarna - låt oss leka med tanken att han härstammar från Dalarna - tar till orda:
"Sergeant, anhåller om att tala fritt."
"Beviljas."
"Då skulle jag vilja tala om för Sergeant, att det finns inget skönare än att skita med öppen dörr och med AC/DC på volym 29 på stereon."

Där någonstans avbryts både historien och utlägget, men jag minns att det spreds en hel del skratt kring pojkarna. Ja, till och med sergeanten drog på munnen (efter att först ha satt munkavle på 015 Sporre för all framtid).

Sensmoral? Jo, helt enkelt att det där med AC/DC stämmer ju inte alls. Jag har aldrig lyssnat på dem, men jag var väl tillräckligt trött för att yra antar jag. Istället skulle jag vilja säga att det inte finns något härligare sätt att uträtta sina behov på än att göra det mellan tre presenningsväggar, en tyst och fridfull morgon (innan alla andra vaknar), utblickandes på en soluppgång över Storsjön och skogen bortom den. Bara så ni vet.

Kommentarer
Postat av: Syster J

Kära lillebror , det verkar som om du vill tillbaka till det gröna livet , eller så längtar du till sommaren. Och vem gör inte det ? Och vad ac/dc
anbelangar, det är väldigt skönt att bara vrida upp volymen och släppa loss och hoppas att ingen ser en.
Ha de` , vi ses till helgen.

2008-01-23 @ 22:02:16
Postat av: Robert Ekberg

Mycket roligt!

2008-01-24 @ 09:36:59
Postat av: Staffan

Syster J: Nja, det gröna livet, det vetefan. Men just den där stunden, innan allvaret, det var det överlägset bästa med den där tiden.

Robert: Jag tackar och bockar. Mycket rolig överraskning att se ditt namn här.

2008-01-24 @ 16:38:18
Postat av: Karlsson

Herr Sporre kan inte reglementet!

2008-01-24 @ 21:12:50
Postat av: Åsa

Jag känner dig inte så väl, men den här historien speglar på pricken den Staffan jag träffat. Du skriver onödigt bra, orden tar aldrig slut som vissa säger...
Eftersom mina egna sånginsatser inte är i närheten av världsklass, tänkte jag övergå till luftgitarr från och med nu. Och du verkar behöva lite AC/DC-undervisning så vi börjar med underbara "Thunderstruck" någon kväll på Lilton i februari. Ha det bäst!

2008-01-26 @ 11:20:00
Postat av: Staffan

Karlsson: Och se till att plocka upp lite här, det ser ut som en svinstia.

Åsa: Man tackar för berömmet, och visst blir det Thunderstruck någon kväll. Detsamma!

2008-01-26 @ 18:50:23
Postat av: Modern

Vansinnigt kul! Jag väntar med spänning på nästa inlägg i samma stil.

2008-01-30 @ 07:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback