Inte rätt ställt

Jag är en tvivelaktig figur, duger ej mycket till. Vissa saker kan jag dock. En är att fundera lite över en del av livets mysterier. Huruvida resultatet - om det överhuvudtaget blir något - kan hängas i julgranen eller inte får andra avgöra.

Det senaste jag är frapperande förvånad över är hur folk orkar engagera sig tillräckligt mycket för att hata någon på heltid. Jag menar, går man runt och tänker "Den där jäveln, han avskyr jag av hela mitt hjärta, så därför ska jag ägna en massa tid på att läsa allt han skriver och lära mig allt om honom"? Borde det inte vara precis tvärtom; att man helt sonika struntar i folk man ogillar, så långt det är möjligt?

Vad som fått mig att fundera på det nu är att Marcus Birro stängt ner sin blogg, efter ett mail eller en bloggkommentar eller vad det nu var. Meningarna han fick skickade till sig var så fruktansvärda att jag inte ens vill citera dem här, det gick över varje tänkbar gräns. Helt enkelt ett äckligt omänskligt påhopp.

Nu är det så att jag och Marcus Birro inte alltid håller med varandra. Framförallt när han sitter och analyserar fotboll har vi svårt att klicka. Vilket i förlängningen betyder att han antagligen inte gillar det jag anser om fotboll. Men bara för det så skulle jag aldrig komma på tanken att ta till personliga övergrepp på honom. Istället muttrar jag till mina vänner att "den där Birro, han borde hålla sig till poesi, för där är han svårslagen. Fotboll kan han då inte". Marcus Birro å sin sida gör inte ett skvatt åt mina tankar, ty han vet inte om dem då han helt säkert inte läser denna sida. Och även om han gjorde det skulle han inte hänga upp sig nämnvärt på det.

För. Så. Funkar. Normala. Människor.

De skickar inte hotbrev, de hoppar inte på folk vare sig verbalt eller fysiskt, de skändar inte minnet av avlidna, de sitter inte på sin kammare och funderar på hur man kan såra folk som mest bara för att de inte tycker likadant som dem.

That's all I have to say about that.

Dagens låt är "A satisfied mind" med Johhny Cash.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag kunde inte säga det bättre själv. Jag tänker också på alla modebloggare som finns där ute (som jag inte på något vis förstår, men ändå följer sporadiskt av nyfikenhet). De får ta extremt mycket skit för allt möjligt. Folk orkar följa en blogg de hatar för att sedan explodera i en våg av hat. Jag förstår inte. Kommer aldrig förstå. Varför lägga så mycket energi på något/någon man hatar. Bättre lägga den på något man gillar. Destruktiva människor.

Postat av: Syster C

Håller helt med föregående talare. Fattar inte hur folk orkar hata, vilken energi det tar som man kan använda till så mycket roligare saker!

Nej, bort med de energitjuvar som är runt en och ta vara på de som ger en energi istället! Energitjuvarna är inte värda min eller din tid helt enkelt!

2008-11-02 @ 02:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback