Också ett litterärt "Äntligen"

Ursäkta den alltför påtagliga franskan, men fy fan så jävla skönt. Att jag om bara ett par sidor är klar med Revolvermannen, Stephen Kings första del om Det Mörka Tornet. Den har, sin litenhet till trots, tagit oändligt lång tid att ta sig genom. Till största delen handlar det om ett falnande, nej avgrundsrasande, lässug på senaste. Näst största anledningen är en tidsbrist som varit ganska ihållande. Och till råga på allt har boksatan varit så fantastiskt seg. Inte förrän nu, de sista trettio sidorna, har den spottat upp sig. Men snart är alltså ledan över. Och även om jag har andra delen (av sju) i min ägo lär den dröja.

Istället blir det nu fiiinare läsning. Nästan sån där som man får hålla ut lillfingret medan man läser. Men jag gissar att det också blir en rejäl höjning i läsvärdhet. Det handlar om Ryszard Kapuscinskis Fotbollskriget. Blir intressant att se om den är lika bra som På resa med Herodotos, den enda av hans böcker jag läst tidigare.

Slut är det förresten också snart på en helg i ensamhetens tecken. Dagen har spenderats med att fortfarande bekämpa förkylning, sittandes i en soffa och görandes absolut ingenting. Tills jag gick ut på promenad i hösten, vilket gjorde att jag mådde bättre än någon gång tidigare under dagen.

En dagens låt vill jag klämma ur mig också, men jag har svår beslutsångest. Tar den lätta vägen och beslutar mig för att inspiireras av dagens film, Jarhead. Regissören Sam Mendes har en fenomenal känsla för musik i film (American Beauty!), så även här. Så dagens låt är "Soldier's Things" med Tom Waits.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback