Joy

Så kom den, dagen då nätet åter öppnade sig för en fattig stackare. Att det känns så bra är lite beklämmande, för att vara beroende är aldrig skoj. Men det får vara hur det vill med den saken, vi firar nyutkomsten med en lista med tillhörande inledning:

Det finns gladlåtar och så finns det gladlåtar. Vad som märkligt nog är symptomatiskt för många av dem är att texten egentligen är ganska ledsam, men melodin mungipslyftande.

Och då kräver vän av ordning exempel. Javisst, säger jag. Ta "Keep the customer satisfied" med Simon & Garfunkel (försök sitta still under refrängen), "Another saturday night" med Cat Stevens och Mando Diaos "Song for Aberdeen". Upplyftande är det bara sett till musiken, lyriken är tragisk eller åtminstone melankolisk.

Så finns det förstås de som är sprudlande rakt igenom, titta bara på låten med en etta framför sig nedan.

Med detta sagt tänkte jag spilla mina bönor om de ultimata gladlåtarna:

1. "Walking on the milky way", O.M.D.
2. "Keep the customer satisfied", Simon & Garfunkel
3. "Mary's place", Bruce Springsteen
4. "Roll with it", Oasis
5. "Another Saturday night", Cat Stevens
6. "The magic position", Patrick Wolf
7. "Song for Aberdeen", Mando Diao
8. "I like you so much better when you're naked", Ida Maria
9. "I found this boy", Maia Hirasawa
10. "Cum on feel the noize", Slade

Och de här missade precis cutten: "Pumping on your stereo", Supergrass, "Shower your love on me", Kula Shaker och "Country house", Blur.

Kommentarer
Postat av: Karlsson

Och vad hände med alla svenska klassiker som brukar komma upp som begäran vid förtäring i Paradiset...?

2008-09-25 @ 11:22:12
Postat av: Staffan

Gladlåtar på en annan nivå, min vän. Helt annan nivå. Men "Kiss me, I'm shit faced" hade kunnat vara ett alternativ.

2008-09-26 @ 11:17:41
Postat av: Åsa

Och varför är inte min favvo-gladis "Real wild child" med Iggy Pop med på listan?

2008-09-27 @ 20:33:44
Postat av: Staffan

Jag är ledsen, men det ingen gladlåt i min bok. Bra låt, absolut, men inte så glad som den kan vara.

2008-09-28 @ 20:29:44
Postat av: Ingvar

Love Grows med Edison Lighthouse, någon?

2008-09-30 @ 11:12:52
Postat av: Staffan

Ingen dum idé, Ingvar.

2008-09-30 @ 21:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback