Sagan som är Konungens återkomst

En mörk välsignelse. Så heter Moonlight Mile, Hans Höghet Dennis Lehanes senaste verk, på svenska. Han återgick till slut till Kenzie/Gennaro (som nu båda heter Kenzie), och skrev den förmodligen sista berättelsen om dem. Som varande en stor beundrare av Lehane så slog jag till på utgivningsdatumet och införskaffade den. Money well spent.

Vardagen för dessa hjältar har förändrats radikalt, och därmed även spänningslystan. Men språket, beskrivningarna, berättandetekniken, allt som gör Lehane till Lehane, finns där. Och det är en ny nagelbitare som serveras, men den har också sina brister. Vissa partier stökas över lite väl snabbt, och historien har en del hål i sig, tyvärr. Dessutom finns klara svagheter i översättningen ("You and me both" översätts till exempel "Du och jag båda två", medan normal svenska troligen skulle vara "Då är vi två").

Slutbetyget är en stark trea av fem möjliga, och därmed placerar sig En mörk välsignelse nånstans strax under mitten av Lehanes verk - Mörker, ta min hand är fortfarande etta bland deckarna medan Ett land i gryningen fortfarande är en av världens bästa alla kategorier någonsin.

Mycket annat har hänt sen sist också, men jag tror jag sparar det till Årslistan om ett par veckor. Årets livespelning sågs för några veckor sen, och så har jag bestämt mig för vilken som är detta års malthumlejästochvatten.

Dagens låt: "Take a shower!", Miss Li.

Kommentarer
Postat av: Frida

Konserten är jag ganska säker på vilken du menar;) Men vilken som blir årets öl är knivigare...

2010-12-08 @ 09:23:07
Postat av: Staffan

Jodu, det blir till att hålla sig.

2010-12-10 @ 08:07:35
Postat av: Malin

Hej!



Längesen jag var in här. Jobbar du kvar på fjärren i Norrköping? (Svaret kanske finns om jag läser lite mera här...) Själv är jag kvar i Gävle och trivs utomordentligt bra! Hälsningar Malin (Ängelholm 2007-08)

Postat av: Staffan

Oj, hej! Kul att höra av dig! Nej, jag drog från Norrköping i våras, huserar i Sundbyberg nuförtiden. Ritar grafer istället för att använda dem... Kul att höra att du trivs.

2010-12-29 @ 14:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback