Det finns folk och det finns folk

Låt oss börja med dem som gör en glad. För det finns rätt många av dem nu.

Charlotte Kalla. Försök - I dare you - att säga att hon inte är själva sinnebilden för hur man själv vill vara. Självsäker, ödmjuk, vältränad, viljestark, målmedveten, glad, trevlig. Och vilket guldlopp sen.

Finansmannen i Norrland (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter eller mer exakt var han verkar) som lade fram miljoner för att se till att unga får chans till jobb. På ren franska: Helt jävla underbart att se. Visst, han ser det säkert som en investering, men den är långtifrån säker och den gör helt klart mer för unga arbetslösa än vad mycket annat i detta land gör just nu.

Anja Pärson. Har aldrig varit nån personlig favorit, faktiskt, men hennes sätt att tackla kraschen och sen ta en OS-medalj var, ur ett idrottspsykologiskt och bragdartat perspektiv, det största svensk idrott sett på väldigt, väldigt länge.

Tyvärr finns det folk som gör sitt bästa för att lägga sordin på tillvaron. Två herrar har på senaste vandrat på tunnaste is när det gäller snökaoset kring järnvägen. Johan Esk, DN:ns vanligtvis enorme sportkrönikör, och Fredrik Reinfeldt (M), vår vanligtvis respektingivande statsminister. Den förstnämnde kallade alla som ansvarar för tåg och järnväg för "lallare" som inte fattade att det varje år faller snö i Sverige. Och då har karln inte ens varit i Sverige de senaste två veckorna. Den sistnämnde ombads lämna kommentar kring kaoset och svarade nåt i stil med att "vintern är ju en våra fyra årstider...".

Ja, herr Statsminister, vi vet det. Jo, herr Sportkrönikör, vi fattar det. Men som ni kanske märkt är läget hyfsat extremt just nu. På vissa håll sägs det vara trettio år sen vi såg denna mängd snö. På andra håll pratar man om 00-talet. Och då inte det 00-tal som tog slut för ett par månader sen, utan nittnatalet. Alla, och jag menar alla, kring järnvägen sliter som djur för att få det att funka trots vädret, så innan ni pissar åt höger och vänster kan ni kanske tänka efter lite?

Slutledning: Statsministern kan gott visa lite mer respekt för vad hans statliga undersåtar gör, och Sportkrönikören kan gott hålla sig till det han är bra på.

Vi avslutar med fyra människor som fick mig att stå i soffan och vråla rakt ut igår kväll: Daniel Rickardsson, Johan Olsson, Anders Södergren och Marcus Hellner. Tack för uppvisningen.

För övrigt är det tolv dagar kvar nu.

Dagens låt: "It's better people", Oasis.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Att Reinfeldt uttalar sig som han gjorde, anser jag vara ett utslag av populism. Han vet vad en stor del av befolkningen känner och känner sig tvungen att uttrycka sig så. Ren och skär populism, ett hemskt moment 22. Anledningen till varför jag tror detta, är att jag inte har särskilt höga tankar om folk generellt sett. Och jag är fullt övertygad om att folk vägrar lyssna på en debatt som pågår i mer än en timma... För vilket en normal politisk fråga att debattera bör ta... Som sagt, hemskt moment 22. Jag försvarar inte statsministern, inte på ngt sätt. Men med min negativa syn är jag inte förvånad lver uttalandet.



Men tack och lov kan man som du säger, glädja sig över härliga framgångar i skidspåren! Tom jag har tittat :)

2010-02-26 @ 13:57:23
Postat av: Staffan

Det ligger nog mycket i det du säger, även om jag tycker att populismen inte behöver ta stryk av att Fredde är ärlig och säger att läget är extremt och att det just nu bara är att gilla läget.

2010-03-01 @ 00:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback