Ett köping norr om söder

Peking är på tapeten. Sen jag tog mitt pick och pack därifrån i våras har jag bara varit där en gång. Och då hade jag, i ärlighetens namn, officiellt inte flyttat än. Nu däremot, under de närmaste veckorna, kommer jag att åka fram och tillbaka dit en himla massa.

Det förandleder en del funderingar kring vad som är bra med stan (förutom eminenta före detta kollegor och vissa lysande hundägare). Hittills har jag kommit på detta:

* Antikvariaten. Det finns en hel drös av dem, av varierande kvalitet.

* Eldkvarn. Jag bryr mig inte om vad Plura gjort eller inte gjort nyligen, den musiken är viktigare än så.

* Strömmen. Mitt enda sällskap under långa perioder, och faktum är man kan ha sämre. Ta en promenad runt den vår, sommar eller höst, så förstår ni vad jag menar.

* Moa-statyn. Hemskt undanskuffad, men den finns där, och det är inte mer än rätt att hon har en staty.

* Vaxkupan. Norrköpings enda (enda!) skivaffär. Så stort utbud på så liten yta. Och med citat som "Den är som hennes förra skiva, fast utan kolsyra". Underbart.

* Black and White på Butler's. Förtjänar nästan samma legendstatus som plankan på S1 i Borlänge.

Sen finns förstås mindre lyckade saker också. Som de vansinnigt stora och fenomenalt krångliga rondellerna med spårvagnar mitt i, hamburgertallriken inne i glaskupolen och fabriken som kallas Vrinnevisjukhuset.

Dagens låt: "To China with love", Mando Diao.

Kommentarer
Postat av: A

Tänk att jag tycker det alltid är lika kul när det står "enda (enda!)...". Eller...det blir faktiskt roligare och roligare, märkte jag nu när det var ett tag sen det stod :)

2010-10-05 @ 23:23:49
Postat av: Staffan

Vad kul att du gillar det. Själv är jag barnsligt nöjd med den formuleringen.

2010-10-12 @ 09:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback